2016•4——2016•9 1、箜篌の研究:东アジアの寺院荘厳と弦楽器 时 间:2016年8月 作 者:中安真理 着 出版单位:京都:思文阁出版 内容简介 序章 コト形弦楽器とは/风で鸣るコト形弦楽器「ウィンドハープ」/箜篌三种/本书の构成 第一章 浄土の音 风で动いて鸣るもの/自然に鸣るもの/自然に鸣る箜篌/箜篌の特殊性/美术作品にみる自然に鸣る音楽の表现 第二章 日本の美术作品にみる箜篌 竖箜篌/凤首箜篌/金刚箜篌 第三章 卧箜篌―日本の仏教建筑を荘厳するコト形弦楽器の源流 先行研究/箜篌の発生/箜篌の形态/フレットをもつコトの図像资料/文献史料にみるフレットをもつコト/朝鲜半岛の玄琴の起源 第四章 日本における箜篌の汉字表记と雅楽寮での使用 汉字表记と助数词による区别の有无/雅楽寮での使用 第五章 仏教建筑を荘厳する「箜篌」の资料分析 文献史料にみる「箜篌」/美术资料にみる「箜篌」/考古数据にみる「箜篌」―鸟羽离宫迹出土コト形木制品― 第六章 中国・日本における「风琴」「风筝」 中国の诗文にみる「风琴」「风筝」/「风筝」は凧か/唐代の史料にみる「风筝」/日本における「风筝」 第七章 仏教建筑を荘厳する宝铎の存在と音の意义 「铎」の字义/インドの宝铎/中国の宝铎とその音/自鸣する様々な体鸣楽器の音の意味/浄土の宝铎/日本の宝铎と钟 终章 2、汉魏晋南北朝时代の都城と陵墓の研究 时 间:2016年8月 作 者:村元健一 着 出版单位:东京:汲古书院 内容简介 第一篇 汉の都城と陵墓 第一章 前汉长安の変容 第二章 前汉皇帝陵の再検讨 第三章 汉诸侯王墓の変迁と诸侯王 第四章 前汉诸侯王墓と诸侯王の自杀 第五章 后汉【ラク】阳城の南宫と北宫の役割について 第六章 后汉皇帝陵の造営 第七章 后汉の谒陵仪礼 第二篇 魏晋南北朝期の都城と陵墓 第一章 曹魏西晋の皇帝陵 第二章 东晋南朝の皇帝陵の変迁 第三章 北魏永固陵の造営 第四章 北朝邺城の复原研究 第五章 北斉の晋阳 第六章 北朝长安の都城史上の位置づけについて 第三篇 复都制と宫城の変迁 第一章 中国复都制における洛阳 第二章 魏晋南北朝时代の宫城の変迁 第三章 隋の大兴、洛阳の二つの宫城 终章 3、「満洲国」公的机关収蔵図书目録(一套9册) 时 间:2016年8月 作 者:松元和久 编 出版单位:东京:ゆまに书房 内容简介 「満洲国」の政府机关や大学は、参考资料として多数の図书・雑志を収集し、职员や学生の阅覧に供するために、それぞれ蔵书目録を作成していた。本シリーズは、こうした目録を収集・复刻したものである。日本人の职员・学生が多数を占めたために、蔵书の中心も日本语図书であった。そのため、本シリーズを利用することで、日本で蓄积された出版文化が、「満洲国」において如何に活かされたかを知る一端となるだろう 4、「満洲移民」の歴史と记忆:一开拓団内のライフヒストリーからみるその多声性 时 间:2016年7月 作 者:赵彦民 着 出版单位:东京:明石书店 内容简介 序章 第一章 満洲移民事业の歴史――展开・送出・崩壊・戦后 第二章 长野県における満洲移民送出のプロセスと地域的基盘――大正期から一九四五年までを中心に 第三章 満洲开拓をめぐる集団的记忆――长野県第七次中和镇信浓村开拓団を事例として 第四章 フィールドワークの记録 第五章 満洲开拓をめぐる个々人の记忆と语り――第七次中和镇信浓村开拓団を中心に 第六章 満洲开拓をめぐる现地社会の人々の记忆と语り 第七章 戦后中国の残留日本人政策 第八章 中国残留日本人の戦后体験――第七次中和镇信浓村开拓団を事例として 第九章 満洲开拓をめぐる「记忆の场」の形成と継承――戦后の日本社会における集団引扬者の事例を中心に 终章 5、総力戦体制下の満洲农业移民 时 间:2016年7月 作 者:玉真之介 着 出版单位:东京:吉川弘文馆 内容简介 序章 课题と研究史 戦时农政の転换と満洲农业移民 日中戦争の开始と満洲农业移民――移民から拓殖一元化へ 満洲农业移民の全貌/分村移民の実态 「ブロック内食粮自给态势」と开拓増产一元化 「満洲移民」から「満蒙开拓」へ――日中戦争开始后の日満农政一体化 戦时农政の転换と日満农政研究会 総力戦下の「ブロック内食粮自给构想」と満洲农业移民 満洲产业开発政策の転换と満洲农业移民 技术・制度の移転と交流 结语 6、戒厳令下の文学——台湾作家.陈映真文集 时 间:2016年4月 作 者:陈映真 着,间ふさ子、丸川哲史 翻译 出版单位:东京:せりか书房 内容简介 台湾文学史上、きわめて重要な作家、陈映真―厳しい弾圧の时代を生き抜き、八年にわたる狱中生活を送ったのちも旺盛な文笔活动を展开、台湾に住む底辺の人々の悲剧や、多国籍企业の実态とそこに働く人々の心情、白色テロの犠牲者たちなどを描いた冲撃的な作品をつぎつぎと世に问うた。その全貌(小说+散文)を绍介した本邦初の単独文集。 作者简介 陈映真,现代中国语文学世界における重要な作家、思想家。本名は陈永善、别のペンネームとして许南村がある。台北県鸴歌镇の人。1937年台湾竹南に生まれ、淡江文理学院外文系を卒业する。中学の英语教师、また多国籍企业の社员として働いたこともあった。1959年に第一作目の小说『麺摊(麺屋台)』を発表、1968年「マルクス・レーニン共产主义、鲁迅など左翼の书籍、及び共产党宣言などを読む読书グループを组织した」といった罪名により逮捕され、緑岛に送られるも、1975年には特赦により釈放される。 翻译者简介 间ふさ子,2005年九州岛大学大学院比较社会文化学府博士后期课程退学。现在、福冈大学人文学部东アジア地域言语学科教授。専攻は中国文学。 丸川哲史,1963年和歌山市生まれ。2002年一桥大学大学院言语社会研究科博士课程修了。现在、明治大学政治経済学部/教养デザイン研究科教授。専攻は东アジアの思想・文化(本データはこの书籍が刊行された当时に掲载されていたものです)。 7、Middle Kingdom and Empire of the Rising Sun: Sino-Japanese Relations, Past and Present 时 间:2016年8月 作 者:June Teufel Dreyer 出版单位:Oxford: Oxford University Press 内容简介 Section One Chapter One: Getting to the Present Chapter Two: China, Japan, and the Coming of the West, 1835-1945 Chapter Three: Wary Engagement: 1945-1969 Chapter Four: The Tortuous Path to Normalization: 1969-1972 Chapter Five: The Golden Age of Sino-Japanese Relations, 1972-1989 Chapter Six: Tarnished Gold, 1989-2006 Chapter Seven: Contradictions Deepen: 2006-2015 Section Two Chapter Eight: Economic Rivalry Chapter Nine: Mutual Military Apprehensions Chapter Ten: Taiwan Between Two Powers Section Three Chapter Eleven: Conclusions 8、Celestial Masters: History and Ritual in Early Daoist Communities 时 间:2016年7月 作 者:Terry F. Kleeman 出版单位:Cambridge: Harvard University Press 内容简介 Introduction I. History 1. The Founding of the Celestial Master Church: External Evidence 2. The Founding of the Celestial Master Church: Internal Documents 3. After the Fall: Daoism in the Third Century 4. Daoism under the Northern and Southern Dynasties II. Ritual and Community 5. Ritual Life 6. The Daoist Citizen 7. The Novice 8. The Libationer Epilogue 9、Mirage: An Anonymous Nove 时 间:2016年6月 作 者:translated by Patrick Hanan 出版单位:Hong Kong: The Chinese University Press 内容简介 本书为中国古典小说《蜃楼志》之英译 First published anonymously in 1804—its author remains unknown—Mirage is set in Guangzhou (Canton), some decades before the city was overwhelmed by the opium trade and the Opium War. Su Jishi, the adolescent son of the head of the Chinese traders’ association, the men licensed to deal with foreign merchants in the port, is suddenly burdened with responsibility for his powerful family after his father’s unexpected death. More interested in sex than money, Su Jishi learns to navigate between pleasure and commerce, as rebellions erupt just outside the city. At the crossroads of two of the greatest Chinese books—the aristocratic coming-of-age novel, The Story of the Stone (The Dream of the Red Chamber) and the military epic Outlaws of the Marsh—Mirage is panorama of libertines and concubines, lecherous monks and celibate soldiers, corrupt officials and drunken scholars. As entertaining as a bestseller, it is a hectic recreation of vanished mores and customs, and the life of a Chinese city as it was beginning to discover—and deal with—the rest of the world. Translator Bio Patrick Hanan (1927–2014) was Victor S. Thomas Professor of Chinese Literature at Harvard University. He was the author of The Chinese Short Story, The Chinese Vernacular Story, and The Invention of Li Yu, and the translator of many works of late imperial Chinese fiction, including The Sea of Regret and the cult classic, The Carnal Prayer Mat. 报导者 The Chinese University Press 10、A Book to Burn and a Book to Keep (Hidden) : Selected Writing 时 间:2016年6月 作 者:Li Zhi(李贽),Edited by Rivi Handler-Spitz, Pauline Lee, and Haun Saussy 出版单位:New York: Columbia University Press 内容简介 Conventions and Abbreviations Introduction Selections from A Book to Burn (Fenshu) Part I: Prefaces Part II: Letters Part III: Miscellaneous Writings: Short Essays and Discourses Part IV: Readings of History Part V: Poetry Selections from Another Book to Burn (Xu fenshu) Part I: Prefaces Part II: Letters Part III: Miscellaneous Writings: Short Essays and Discourses Part IV: Poetry From A Book to Keep (Hidden) (Cangshu) (1599) The Historical Record Chronology of Li Zhi’s Life Bibliography List of Contributors 11、Roaming into the Beyond: Representations of Xian Immortality in Early Medieval Chinese Verse 时 间:2016年3月 作 者:Zornica Kirkova 出版单位:Leiden: Brill 内容简介 Introduction 1 Religious and Literary Background The Ideal of Xian-ship A Historical Survey of Immortality Cults Methods of Achieving Immortality Prose Accounts of Immortality Poetry on Immortality Literary Criticism on Youxian Verse 2 The Dramatis Personae Xi Wangmu The Yellow Emperor Laozi Wangzi Qiao, Master Redpine, and Other Immortals Transformations of the Pantheon 3 A Phenomenology of Immortals Images of Immortals from the Han to the Eastern Jin Transformation and Transcendence The Visual Image of Immortals The Far-Off Journey Levitation and Fantastic Steeds Spontaneity and Swiftness Immortals’ Feasts The Hidden Immortal Celestial Splendor and Courtly Refinement: The Southern Dynasties Images of Eternity 4 The World of the Immortals Topography Cosmic Mountains and Paradise Gardens The Lands of the Shangqing Revelations Paradise on Earth The Court Dulcification of Otherworldly Nature 5 The Way to Immortality Journeys to Other Worlds The “Yuanyou” Poem of the Chuci The Distant Journey in the Han Fu The Journey Theme in the Yuefu Tradition The Distant Journey as a State of Mind Sun Chuo’s Visionary Ascent of the Tiantai Mountains The Elixir Way Alchemical Formulas and Sacred Scriptures 6 Immortality in the Context of the Human World The Juxtaposition of the Two Realms in the Chuci Tradition Melancholy and Yearning for Immortality during the Third and Fourth Centuries Social Engagement, Hedonism, or Immortality Seeking? Honoring the Immortals Feasting Songs Tableaus of Higher Realms The Earth Below Is Out of Sight Poetry on Immortality and Personal Religious Pursuits Youxian Poetry and Daoist Ritual Hymns Conclusion 12、中国思想史研究第37号 时 间:2016年7月 出版单位:京都:京都大学中国哲学史研究会 内容简介 『管子』の心术と内业再探(金东鎭) 『道教义枢』序文に见える「王家八并」をめぐって:道教教理学と三论学派の论法(麦谷邦夫) 『春秋左传读』に于ける章太炎の思考法と左传观(田访) 13、永楽政権成立史の研究 时 间:2016年9月 作 者:川越泰博 着 出版单位:东京:汲古书院 内容简介 序语 第一章 开国功臣家と靖难の役 第二章 靖难の役と云南诸卫 第三章 靖难の役と贵州・湖広 第四章 靖难の役と河南・浙江・江西 第五章 永楽政権の成立と复活人事 第六章 永楽政権と雒佥事件 第七章 燕王府官から永楽官僚结语 14、近代の日本人と孙文 时 间:2016年8月 作 者:中山义弘 出版单位:东京:汲古书院 内容简介 第1章 孙文における国民统合の论理构造 第2章 橘朴の中国认识と孙文思想理解 第3章 萱野长知の孙文认识と孙文思想理解 第4章 宫崎滔天の中国认识と孙文认识・孙文思想理解 第5章 徳富苏峰と宫崎滔天、苏峰の中国认识 第6章 北一辉と中国革命─北の中国认识と孙文観 第7章 吉野作造と中国革命 ─ 吉野の中国认识と孙文観 第8章 孙文と梅屋庄吉・头山満・山田兄弟・南方熊楠 15、李朝时代の外国语教育时间 时 间:2016年7月 作 者:郑光 着,广刚、木村可奈子 翻译 出版单位:京都:临川书店 内容简介 第1章 朝鲜时代の学校教育と訳官教育 第2章 司訳院の设置と外国语教育 第3章 中国语教育——汉学 第4章 モンゴル语教育——蒙学 第5章 日本语教育——倭学 第6章 女真语と満州语教育——女真学と清学 第7章 结语 16、堕落と复兴の近代中国仏教:日本仏教との邂逅とその歴史像の构筑时间 时 间:2016年7月 作 者:Erik Schicketanz 着 出版单位:京都:法藏馆书店 内容简介 序论 第一章 明治・大正期における日本人仏教者の中国仏教観とその思想的背景 第一节 课题の设定 第二节 近代日本人仏教者の中国仏教観と廃墟 第三节 过去と现在の中国仏教 第四节 日本人仏教者の中国仏教観と日本仏教の使命 第五节 日本仏教に基づいた中国仏教理解 第六节 中国に渡った日本人仏教者の宗派意识 第七节 昭和初期における铃木大拙の中国滞在 第八节 小结 第二章 近代中国における仏教堕落论 第一节 课题の设定 第二节 先行研究と中国仏教堕落问题 第三节 近代仏教者敬安における仏教衰颓论 第四节 末法思想とその役割 第五节 末法意识と近代中国の危机 第六节 亡国危机と経世仏学 第七节 末法のナショナライゼーション 第八节 太虚における堕落言论と宗派概念 第九节 宗派と仏教の堕落と复兴 第十节 小结 第三章 近代中国仏教における宗派概念とそのポリティクス 第一节 课题の设定 第二节 宗派概念と近代日中仏教交流 第三节 近代日本の中国仏教史研究と近代 第四节 近代日本の中国仏教史研究と宗派概念 第五节 境野黄洋の中国仏教史研究 第六节 境野黄洋以后の仏教史研究 第七节 中国仏教と宗派概念 第八节 近代中国仏教における日本的宗派概念の受容 第九节 中国における凝然の宗派モデルの普及 第十节 民国期仏教界における中国仏教史认识と近代日本の仏教研究 第十一节 宗派中心的な仏教史の语りの転用 第十二节 根强い宗派概念 第十三节 小结 第四章 民国期の密教复兴 第一节 课题の设定 第二节 密教复兴に关する先行研究 第三节 民国期における密教复兴の展开 第四节 日本的中国仏教史観と密教复兴 第五节 先行研究における王弘愿の位置づけ 第六节 王弘愿の生涯と震旦密教重兴会の兴廃 第七节 王弘愿の思想的背景 第八节 王弘愿における平等概念と密教思想 第九节 太虚派との论争 第十节 中国人仏教者における日本仏教観 第十一节 戒律を破壊する日本密教 第十二节 戒律破壊による仏教制度の破壊 第十三节 太虚の改革仏教体制における密教の位置づけ 第十四节 震旦密教重兴会からの反论 第十五节 小结 结论 17、Chow Chop Suey: Food and the Chinese American Journey 时 间:November, 2016 作 者:Anne Mendelson 出版单位:New York: Columbia University Press 内容简介 Chinese food first became popular in America under the shadow of violence against Chinese aliens, a despised racial minority ineligible for United States citizenship. The founding of late-nineteenth-century “chop suey” restaurants that pitched an altered version of Cantonese cuisine to white patrons despite a virulently anti-Chinese climate is one of several pivotal events in Anne Mendelson’s thoughtful history of American Chinese food. Chow Chop Suey uses cooking to trace different stages of the Chinese community’s footing in the larger white society. Mendelson begins with the arrival of men from the poorest district of Canton Province during the Gold Rush. She describes the formation of American Chinatowns and examines the curious racial dynamic underlying the purposeful invention of hybridized Chinese American food, historically prepared by Cantonese-descended cooks for whites incapable of grasping Chinese culinary principles. Mendelson then follows the eventual abolition of anti-Chinese immigration laws and the many demographic changes that transformed the face of Chinese cooking in America during and after the Cold War. Mendelson concludes with the post-1965 arrival of Chinese immigrants from Taiwan, Southeast Asia, and many regions of mainland China. As she shows, they have immeasurably enriched Chinese cooking in America but tend to form comparatively self-sufficient enclaves in which they, unlike their predecessors, are not dependent on cooking for a white clientele. About the Author Anne Mendelson is a culinary historian and freelance writer specializing in food-related subjects. She has worked as editorial consultant and collaborator on several cookbooks and has contributed entries to the Oxford Encyclopedia of Food and Drink in America (2005). She is the author of Milk (2008) and Stand Facing the Stove (1996). 18、The Philosophy of the Mòzi: The First Consequentialists 时 间:September, 2016 作 者:Chris Fraser 出版单位:New York: Columbia University Press 内容简介 Preface Acknowledgments Introduction 1. Order, Objectivity, and Efficacy 2. Epistemology and Logic: Drawing Distinctions 3. Political Theory: Order Through Shared Norms 4. Heaven: The Highest Ethical Model 5. Ethics: The Benefit of All 6. Inclusive Care: For Others as for Oneself 7. Motivation: Changing People in a Generation 8. War and Economics Epilogue 19、Figures of Buddhist Modernity in Asia 时 间:June, 2016 作 者:Editet by Jeffrey Samuels, Justin Thomas McDaniel and Mark Michael Rowe 出版单位:Honolulu: University Of Hawai’i Press 内容简介 This book introduces contemporary Buddhists from across Asia and from various walks of life. Eschewing traditional hagiographies, the editors have collected sixty-six profiles of individuals who would be excluded from most Buddhist histories and ethnographies. In addition to monks and nuns, readers will encounter artists, psychologists, social workers, part-time priests, healers, and librarians as well as charlatans, hucksters, profiteers, and rabble-rousers—all whose lives reflect changes in modern Buddhism even as they themselves shape the course of these changes. The editors and contributors are fundamentally concerned with how individual Buddhists make meaning and display this understanding to others. Some practitioners profiled look to the past, lamenting the transformations Buddhism has undergone in recent times, while others embrace these. Some have adopted a “new asceticism,” while others are eager to explore different religious traditions as they think about their own ways of being Buddhist. Arranging the profiles according to these themes—looking backward, forward, inward, and outward—reveals the value of studying individual Buddhists and their idiosyncratic religious backgrounds and attitudes, thus highlighting the diversity of approaches to the practice and study of Buddhism in Asia today. Students and teachers will welcome sections on further readings and additional tables of contents that organize the profiles thematically, as well as by tradition (Theravada, Mahayana, Vajrayana), region, and country. About the Author Jeffrey Samuels is professor of religious studies at Western Kentucky University. Justin Thomas McDaniel is professor and chair of religious studies at the University of Pennsylvania. Mark Michael Rowe is associate professor in the Department of Religious Studies, McMaster University. 20、Information, Territory, and Networks: The Crisis and Maintenance of Empire in Song China 时 间:2015年 作 者:Hilde De Weerdt 出版单位:Cambridge: Harvard University Press 内容简介 The occupation of the northern half of the Chinese territories in the 1120s brought about a transformation in political communication in the south that had lasting implications for imperial Chinese history. By the late eleventh century, the Song court no longer dominated the production of information about itself and its territories. Song literati gradually consolidated their position as producers, users, and discussants of court gazettes, official records, archival compilations, dynastic histories, military geographies, and maps. This development altered the relationship between court and literati in political communication for the remainder of the imperial period. Based on a close reading of reader responses to official records and derivatives and on a mapping of literati networks, the author further proposes that the twelfth-century geopolitical crisis resulted in a lasting literati preference for imperial restoration and unified rule. Hilde De Weerdt makes an important intervention in cultural and intellectual history by examining censorship and publicity together. In addition, she reorients the debate about the social transformation and local turn of imperial Chinese elites by treating the formation of localist strategies and empire-focused political identities as parallel rather than opposite trends. Author Bio Hilde De Weerdt is Professor of Chinese History at Leiden University 资料来源:台北《汉学研究通讯》、台北《国家图书馆电子报》等 陈友冰辑 (责任编辑:admin) |